Opvallend is dat vooral de zachte warme kant gewaardeerd wordt. Zoals de tijd nemen, een kopje koffie aanbieden, mensen eerst hun verhaal laten vertellen, pas daarna overgaan op de zakelijke punten. En de rust die medewerkers op de afdeling uitstralen en de tijd die genomen wordt voor de opname, zowel voor de bewoner als voor de familie. Men voelt zich gehoord, gezien en gerespecteerd.
De evaluatie wordt ongeveer drie á vier weken na de opname afgenomen met de cliënt en/of zijn contactpersonen. In de evaluatie worden zes open vragen gesteld over de volgende onderwerpen:
- De eerste kennismaking/rondleiding in de Zevenster
- Het regelen van de praktische zaken
- De communicatie vanaf het eerste contactmoment tot aan de dag van opname
- De opnamedag zelf
- De eerste indruk van de afdeling
- Opvallende punten/veranderingen bij bewoner sinds de opname
Wij delen hieronder nog graag een aantal ervaringen van het opnameproces met u.
Hoe heeft u de rondleiding ervaren?
“Heel goed, al in het eerste telefoongesprek werd er gelijk naar oma gevraagd. Kregen direct antwoord op alle vragen. Het was vooral warm en hartelijk. In tegenstelling tot andere huizen mochten we met de hele familie naar de Zevenster komen. De ontvangst in het restaurant met een kopje koffie, geweldig”.
“Heel goed, heel opvallend er werd koffie aangeboden. Er werd met mij gesproken, in andere instellingen werd er aan mij voorbij gegaan! Voldoende informatie en er werd voldoende tijd voor ons genomen.”
Hoe heeft u de communicatie tot aan de opname tussen u en de Zevenster ervaren?
“Prima, de bereikbaarheid was goed. Ik liep even langs, of mijn man belde op als hij vragen had. We zijn heel goed op de hoogte gehouden rondom de ontwikkelingen met de griepgolf, waardoor de opname steeds uitgesteld moest worden”.
“Er wordt altijd de tijd genomen, je voelt je belangrijk en gezien”.
Hoe heeft u de opnamedag ervaren?
“Gunstig de ‘zuster’ was heel rustig dat verminderde onze nervositeit. Er was alle tijd voor onze moeder, er werd met haar mee bewogen”.
“De opnamedag is ontspannen verlopen er was tijd voor mijn broer en voor ons. We voelden ons erg welkom. Wat ook fijn was is dat wij van te voren de kamer mochten inrichten”.
“Geweldig, oma werd gelijk opgevangen en in de watten gelegd door een zuster. Hierdoor konden wij onze gang gaan in haar kamer”.
Hoe heeft u de afdeling tot nu toe ervaren?
“Toegankelijkheid naar alle groepen, de dynamiek met elkaar. Fijn dat de deur naar de tuin open kan blijven”.
“Positief is de vriendelijkheid, niets is teveel. Vergeleken met de andere instelling zijn we in de ’hemel’ terecht gekomen. Personeel had daar een hele andere attitude:”.
Wat is u de afgelopen weken opgevallen bij uw dierbare?
“Hij komt meer van zijn kamer af, is vrolijker en lacht meer “.
“Beter gekleed, minder kortademig, verbaal meer aanwezig, meer structuur, meer actie vanuit mevrouw zelf”.
“Hij begint er rustiger uit te zien, ik zie het verschil met opname in Reeuwijk. Het is te zien dat mijn vader het naar zijn zin heeft”.
“Mevrouw had veel angst voor de opname en had niet verwacht dat het zo fijn zou zijn. Dit heeft haar veel rust gegeven en een veilig gevoel. Mevrouw heeft beduidend minder angsten”.
Verbeterpunten
In de evaluatie vragen we natuurlijk ook naar suggesties voor verbetering. Zo werd een map met alle informatie en bijvoorbeeld de huishoudelijke regels gemist. Daar wordt nu hard aan gewerkt. De komende tijd gaan we kijken hoe we alle suggesties in het opnameproces kunnen doorvoeren.
Geef een antwoord